شاهتورSHAHTOOR
 
ققنوس شاتور
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


تعبیر خواب آنلاین

.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 شهريور 1392برچسب:, توسط ققنوس

 

كاروانسراي شاه عباس با قدمت بيش از 700 سال در روستاي امامزاده عبدالعزيز شاهتور مقابل آستان مقدس اين امامزاده واقع مي باشد.
شاه عباس صفوي در زمان حكومت خود 999 كاروانسرا را در جاهاي مختلف ايران بنا نمود كه كاروانسراي شاهتور(رباط) جزو كاروانسراهاي چندضلعي حياط دار مناطق مركزي ايران بشمار مي آيد،
اين رباط چهار سوك مربع شكل داراي مساحت كلي 5000 متر كه حياط آن شامل مساحت 2000 متر مي باشد. 
داراي يك درب خروجي و ورودي – اتاقكهاي استراحت اصطبل هاي استراحت حيوانات – چاه آب و حوضي در وسط حياط آن، اين بنا به منظور حفاظت و جلوگيري از ورود راهزنان داراي 12 برج در قسمتهايي كه احتمال ورود آنها مي رفت ساخته شده است. كارايي اين رباط به حدود 150 سال پيش برمي گردد و به گفته ي بزرگترهاي اين روستا تا 50 سال پيش محل كسب و كار و به نوعي به بازارچه اي تبديل شده بود.
و هم اكنون اين كاروانسرا يا رباط (اسم محلي) به متروكه اي تبديل شده و روز بروز به مرور زمان تخريب و رو به نابودي است هرچند مدتي پيش معماراني براي بازسازي آن شروع به فعاليت كرده بودند اما بعد از چند هفته كار بدليل ناكافي بودن بودجه دوباره فعاليت آنها متوقف شد و هنوز بعد از مدتها براي ادامه پروژه اقدامي صورت نگرفته، اميداواريم اين رباط بازسازي شود تا با ديدن آن به ياد گذشتگان بيفتيم و با نحوه زندگي در گذشته بيشتر آشنا شويم و مطمئناً با مرمت اين بناي عظيم مكاني زيبا را در اين دهستان بزرگ شاهد خواهيم بود.
با تشكر فراروان از آقاي محمدرضا توكلي مسئول نگهداري اين بنا به جهت ياري رساندن ما در عكسبرداري و بازديد از اين بنا و در پايان از مسئولين خواهشمنديم هرچه سريعتر اقدامي براي ادامه بازسازي و مرمت اين بنا انجام دهند.

ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 خرداد 1392برچسب:, توسط ققنوس