شاهتورSHAHTOOR
 
ققنوس شاتور
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 99
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


تعبیر خواب آنلاین

.

چه بهش میاد


اصلا انگار برای این دوختن


عکس های طنز و دیدنی روز (335) www.taknaz.ir


 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 آبان 1391برچسب:, توسط ققنوس

این بابا الآن مثلا خوابیده

چرت زدن های با حال ! ( تصویری)  www.taknaz.ir


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 تير 1391برچسب:, توسط ققنوس
چه آدم های خوبی پیدا میشه ها به درخت هم احترام میزارن

بدون شرح ! (عکس - 24) www.taknaz.ir


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, توسط ققنوس

عمری گذشت تاباورمان شدآنچه رابادبردخودمان بودیم!!!!!!!!!!!!!!!


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 17 مهر 1391برچسب:, توسط ققنوس

در نقشه جغرافیایی نام روستای من اسلام آباد ذکر شده که در 70کیلومتری شرق اصفهان در جاده اصفهان اژیه یا ورزنه قرار گرفته است ، شاتور نام قدیم آن است که به شکل های گوناگونی نوشته می شده است ازجمله (شاهتور-شاه تور-شاهطور-شاه طور –شاتوروشاطور)واژه شاه برگرفته از امامزاده لازم التعظیم این روستا با نام عبدالعزیز  می باشد که در محله تور(طور) واقع گردیده است واین روستا را با این نام می خوانده اند ، این روستا دارای 3 محله می باشد(دینان-درباغ یا کوچه باغ-تور(طور))

 

محله دینان : وقتی از خیابان اصلی وارد روستا شوید در واقع وارد محله دینان شده اید انتهای آن از شمال تا امامزاده واز غرب تا بهداری ومخابرات می باشد ،بزرگترین وگسترده ترن محله ،این محله می باشد که بیشترین مراکز آموزشی اداری وفرهنگی را در خود جای داده است ، مسجد جامع شاتور (مسجد امام خمینی (ره) در مرکز این محله قرار گرفته است وبه تازگی این محله از سمت شرق در حال گسترش وساخت وساز می باشد.محله درباغ(کوچه باغ)از بهداری ومخابرات شروع شده وتا غرب ادامه دارد محله تور نیز از امامزاده شروع شده وتا شمال ادامه دارد ، امامزاده این روستا ، رباط یا کاروانسرای عباسی ، سنگ رأس الحسین ،وصحراهای سرسبز از مکانهای دیدنی است که بعداً به اختصار وعکس توضیح بیشتری خواهم داد.

شاتور مرکز دهستان امامزاده عبدالعزیز می باشده که حدود 23روستا را تحت پوشش دارد ف از جنوب به روستاهای شریف آباد وفیض آباد، از غرب به سکان وهلارته ، از شرق به قمشان وگیشی ، از شمال به سیدان، کلیروهاشم اباد محدود می شود .


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 5 مهر 1391برچسب:, توسط ققنوس

ریخچه: از تاریخ ساخت و قدمت این بنای مقدس جز اندکی مطلب چیزی در دست نیست و تنها سه طوقی موجود در گلدسته های امامزاده، 960 سال قدمت این مکان را نشان می دهد.

از هجرت تا شهادت

 در دوره ی حکومت مأمون عباسی و قبل از شهادت امام رضا (علیه السلام)، گروهی از سادات بنی هاشم و برادران آن حضرت به فرماندهی حضرت شاهچراغ، برای دیدار آن حضرت به سوی طوس در حرکت بودند تا اینکه خبر این هجرت، به گوش سران حکومت عباسی رسید. آنها از بیم آنکه مبادا این دیدار اسباب از هم پاشیدن این حکومت را فراهم کند و باعث قدرت شیعه در آن دوره شود، دستور دادند با یک محاصره تمام آن ها را یک جا قتل عام کنند که حتی یکی از آنها هم به طوس نرسد. زمانی که درگیری به اوج خود رسید، خبر شهادت سردار سپاه شیعه -حضرت شاهچراغ- به گوش افراد گروه رسید که باعث از هم گسستن گروه شد و هرکدام از این سادات برای رسیدن به مقصد، راهی را در پیش گرفتند که در بین آنها یک نوجوان خوش سیما به نام علی اصغر بن موسی بن جعفر (عبدالعزیز بن موسی بن جعفر) که برادر امام رضا (علیه السلام) می باشد، وجود داشت که به یکی از مناطق شرق اصفهان ( شاتور) پناه برده و گروهی از مردم بی خبر آن زمان در این منطقه که شناخت زیادی نسبت به ائمه اطهار نداشتند و اگر هم داشتند شناختی نسبت به این نوجوان نداشتند، با افراد حکومت همکاری کرده و زمینه شهادت آن حضرت را فراهم کردند.

از شهادت تا ارادت

 
مقتل آن حضرت، در محل مسجد جامع کنونی شاتور می باشد که عده ای از مردم آگاه و دوستدار اهل بیت آن زمان پیکر مقدس آن حضرت را بر روی تپه ای بزرگ به خاک سپردند که آن تپه در شمال غرب و در حدود 500 متری مسجد جامع قرار داشت. تا مدتها بر سر قبر این شاهزاده بارگاهی نبود که به نقل از پیشینیان این روستا بنای اولیه امامزاده به دست تاجر نابینایی بصورت  بقعه ای  کوچک  به

این نشانه که در این محل، حرم شریفی وجود دارد ساخته شد. که چندین سال بعد در زمان حکومت سلجوقیان گسترش یافت و بعدها در زمان حکومت شاه عباس صفوی که اراده ای خاصی نسبت به آل محمد (صلوات الله علیهم) داشت، بنا را تکمیل کرد. و هم اینک به دست اهالی مؤمن و شهید پرور اسلام آباد رو به گسترش است. که در آن تغییرات چشمگیری به وجود آمده از جمله: ساختمان مهدیه، حجره های مختلف اطراف حرم، بازارچه های جنب امامزاده و سر در و مناره های با شکوه که از کمک های مردمی می باشد.

قابل ذکر است که این مکان مقدس در مناسبتهای خاص همچون ایام دهه ی فاطمیه، دهه های محرم و صفر و بالأخص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و 28 ماه صفر، پذیرای جمعیت چندین هزار نفری از عزاداران و زائرین می باشد.     

منبع:کتاب تاریخ سلطانی تذکره نور الدین محمد بن حبیب ا... نسابه اصفهانی – و اهالی محترم روستا


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:, توسط ققنوس

ک کارشناس مسائل آب و هیدرولوژی با اشاره به اینکه طومار 400 ساله شیخ‌بهایی با بررسی‌های کارشناسی انجام شده گفت:

متاسفانه اخیرا پمپ‌های عمیق بالادست زاینده‌رود این طومار را زیر سئوال برده است.

به گزارش مهر، ناصر حاجیان اظهار داشت: ‌در طول ادوار گذشته همواره تقسیم آب رودخانه‌ زاینده‌رود، جهت کشاورزی برای مناطقی که از رودخانه فوق مشروب می‌شود، یکی از مشکلات اساسی بوده است. [آشنایی با رودخانه‌های ایران]

وی ادامه داد:‌ در راستای حل این مهم شاه عباس اول، طی دستوری از شیخ‌بهائی خواست که این امر را به صورت همه جانبه بررسی و این مشکل را مرتفع‌نمایند که در نهایت شیخ‌بهایی با تدوین و تهیه طوماری، نحوه تقسیم آب زاینده‌رود را برای کشاورزی مشخص کرد و براساس آن این مشکل حل شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: استفاده از پمپ‌های عمیق و نیمه‌عمیق در استخراج از آب‌های زیزمینی طی سه چهار دهه اخیر سبب شده که با توجه به وابستگی آب بیشتر چاه‌ها به رودخانه زاینده‌رود در سهمیه برداشتی آب توسط کشاورزان تغییراتی ایجاد شود. [خاموشی زاینده رود، مرگ گاوخونی]

وی ادامه‌داد: تأثیر تغییرات فوق، افزایش برداشت آب در اراضی بالادست رودخانه را به دنبال دارد که در نهایت کاهش چشمگیر آب اختصاصی به دشت‌های پایین دست از قبیل رودشتین و بعضی از نقاط براآن را به دنبال داشته است که این امر کشاورزان شرق اصفهان را با مشکلی جدی مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه عدم تقسیم عادلانه آب رودخانه زاینده‌رود، سبب شده است که کشاورزان نقاط بالادست از آب بیشتری استفاده نمایند، تصریح کرد: این کشاورزان اکنون اقدام به کشت محصولاتی چون سیفی‌جات و برنج روی آوره‌اند که در نهایت درآمد سرشاری به دنبال دارد اما از سوی دیگر اراضی پایین دست رودخانه اکنون خشک و به کویر تبدیل شده است. [زندگی از زاینده رود زایل می‌شود]

حاجیان با اشاره به اینکه این امر سبب شده است که کشاورزان این خطه از اصفهان با مشکلات معیشتی زیادی روبرو شوند، اظهار داشت: ‌لذا ضروری‌است که طرحی جهت ساماندهی تقسیم آب زاینده‌رود در اسرع وقت انجام شود. [تغییر مرز آبی زاینده‌رود تامین آب 6 میلیون نفر را به خطر می‌اندازد]

استفاده از آب چاه‌های عمیق نیازمند دستورالعمل است

این کارشناس مسائل آب و هیدرولوژی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ متأسفانه تنها دستورالعملی‌که جهت تقسیم آب زاینده‌رود در دسترس است، طومار شیخ‌بهائی است که حدود 4 قرن مورد استفاده قرار گرفته اما در سه چهار دهه‌گذشته به دلیل استفاده از پمپ برای استخراج آب‌های زیرزمینی به عنوان منبع آب تأمین کشاورزی تغییراتی در توزیع و استفاده از آب رودخانه در دشت‌های مختلف به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه نگاه کارشناسی جهت تهیه دستورالعمل برای تقسیم آب به طور عادلانه تهیه نشده است. [عدم مدیریت صحیح آب علت خشکى زاینده رود است]

حاجیان خاطر نشان کرد: در راستای رفع این مشکلات باید به نوعی ضمن در نظر گرفتن طومار 400 ساله شیخ‌بهایی دستورالعملی برای استخراج آب از چاه‌های عمیق نیز در دستور کار مسئولان مربوطه تهیه شود.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ دو شنبه 3 مهر 1391برچسب:, توسط ققنوس